понеделник, 6 юли 2009 г.

Как да станем бизнес – консултанти

В тези трудни за всички времена много умни хора остават без работа и се чудят към какво ново поприще да се насочат.Тъй като собствения бизнес е главоболна и рискова работа, а и се иска значителен начален капитал, аз бих им препоръчал консултантската професия като лека, приятна и на практика без никаква отговорност.Инвестициите – да си регистрираш фирма – са нищо в сравнение с потенциалните печалби.Но трябва да се действа последователно и с отчитане психологията на клиента.

Много е съмнително известна фирма да наеме консултант, за когото никой не чувал.Тоест, трябва да имате име, което се продава добре.Някои робуват на остарели схващания, че за целта е необходимо специализирано обучение, дълго стажуване при най – добрите в бранша и т.н.Може и така, но аз ви препоръчвам далеч по – лесен подход.
Например, за да си създадете име, най – добре е да напишете книга.Е, не роман на ужасите естествено, а ръководство за прилагането на разработения от вас метод – например, за мотивиране на персонала.
Като междинна стъпка трябва, разбира се , да създадете и самия метод.Няма нищо по – лесно от това ; по – просто е да отколкото да сготвиш рибена чорба.Позвайте утвърдената методика на редица американски автори.Ето основните моменти в нея:
1.Идеята ви трябва лесно да се визуализира.Дали ще са шест сигми или алфи, или правило SMART или правилото на трите Д – няма никакво значение – важното е да се помни лесно, понеже главите на мениджърите са пълни с какво ли не и не остава много място.От друга страна, всеки иска да подхвърли на поредния коктейл, че той работи съобразно метода, например – Търпение, Изгода, Комуникация, Вяра, Анализ – или по – просто - ТИКВА..Друго си е да споменеш пред конкурентите какви ТИКВИ сте във вашата фирма.Това веднага ви дава известно психологическо предимство.
(По – добре е думата да бъде английска, но не всеки го владее този език, а и вие се целите в местния пазар, така че не си усложнявайте живота.Освен това винаги може да се обосновете, че думата е българска, понеже отчита и особеностите на националното ни мислене например).
2.След като имате изведена идеята, другото е още по – лесно.Описвате една произволно избрана (желателно известна, но не е задължително) фирма – колко лошо са вървели там нещата с немотивиран персонал.Обаче – много важно е да не споменете еретични идеи като вдигане на заплатите например – това ще ви направи непопулярен в очите на бъдещите ви клиенти.Просто на 100 страници си предъвквате едно и също – нещата не вървели, понеже персоналът не бил мотивиран.И рисувате апокалиптична картина на провал след провал.Целта е ясна – освен да създадете напрежение у читателя, трябва да запълните целия този обем с нещо – тънките книжки не изглеждат солидно.А и се продават евтино, бизнесът е свикнал да плаща на килограм и трудно променя навиците си.
3.Когато вече читателят почне да попрескача тук – там (всичко му е до болка познато), изведнъж внезапно на две страници описвате същината на метода – то каква същина, просто преписвате значението на думите от някой тълковен речник и предлагате всеки сам да разбере как те се адаптират към практиката.Оставете го да търси скрита мъдрост там, където я няма – нашият човек е упорит, все ще намери нещо.Но във всички случаи няма да му стигне куража да извика, че кралят е гол – рискът да го помислят за прост е прекалено голям.И затова той ще твърди навсякъде, че методът ТИКВА му е отворил очите и...
Останалите 50 страници до края запълнете с въображаеми благодарности от фирми, които никой не е чувал, но звучат солидно.Ползвайте като база имена на офшорки на Каймановите острови и леко ги променете.

После, вече като автор на специализирана литература и теоретик в областта, няма да срещнете никакви проблеми при намиране на клиенти.Любезно подарявайте книгата си с автограф на съответния изпълнителен директор – „На г – н Иванов, един доказал се професионалист и достоен българин” – и това е всичко.На самото обучение демонстрирайте предимството на своя метод пред всеизвестната РЯПА (Решимост, Яснота, Последователност, Анализ) – което изобщо няма да ви затрудни, понеже такъв метод не съществува.Той всъщност е другото ви отроче, обречено никога да не се появи на хартия, но да бъде основа на подмятания от рода на „Абе те и в Тайван работеха по РЯПА, но сега един по един вече стават ТИКВИ...(уверете се предварително, че никой от аудиторията не е бил в Тайван, но и да е бил – все тая.Няма да рискува подозрение, че не следи специализираните разработки.)

Следващата, макар и по - трудна стъпка е да ви включат в някоя програма, финансирана от ЕС.Тогава бъдещето ви е осигурено.Не е толкова трудно, ако познавате необходимите хора.Само не забравяйте : „На г – н Петров, най – честния политик и достоен българин...”И май това е всичко.

А нека с производството се занимават другите.И понеже си мислят, че те са основата на родната икономика, нека ги пращат на обучение при вас.Тогава ще се разбере кой е ТИКВА и кой – не.

3 коментара:

  1. Ето затова искам и аз да стана консултант. Браво!

    ОтговорИзтриване
  2. Смешното е като ти се изтъпанчи едно младо консултантче на 19 години от "елитен" колеж и само си вярва на приказките за РЯПА, ТИКВА и общото правило ЗАРЗАВАТ :)) Ако му зададеш въпрос от типа "защо" или "как", те гледа като анатемосан. Много хубаво си ги нарисувал :))

    ОтговорИзтриване
  3. Много експерти и много консултантски фирми се появиха на последък. Човек трябва да внимава при кого оптимизира бизнеса си.

    ОтговорИзтриване

За мен

Моята снимка
Смятам се за човек, който има какво да сподели с другите...Дали е така, преценете сами. За връзка с автора: timurcommandos@yahoo.com Едно мое интервю може да намерите на адрес: http://kadebg.com/timur-i-negovite-komandosi/