понеделник, 8 март 2010 г.

Manager's Survival Guide - 1

(или на какво не ни учат в университета)

Има доста „мениджъри”, които смятат за връх на своята кариера да спечелят конкурс за престижна и добре платена позиция – и ако това се случи, те палят свещ в най-близката църква (или благодарят по телефона на чичо си, че се е обадил за тях), после скромно навеждат очи и се оставят в ръцете на бога. Ако след половин година ги изгонят, значи така било писано. Понякога обаче, работейки умерено и непроявявайки наглост да поискат увеличение на заплатата, те оцеляват. Но кариера не успяват да направят, за което, разбира се имат готови обяснения, които можем да обобщим с израза „ами то понеже все другите се уреждат”. Да, за съжаление е точно така.
Да видим обаче защо се уреждат другите.
(Предварително се извинявам, ако нещо прозвучи банално или нравоучително – аз съм длъжен да спомена важните неща, а дали някой ще ги чете или прескача – решава той самият.)

Ето, вие току-що сте излезли от финалното договаряне, щастлив сте до немай къде и ви се иска да разцелувате целия свят – или поне неговата прекрасна половина. Е, ако желанието ви е толкова силно и жена ви я няма наблизо – направете го. Но на следващия ден трабва да седнате някъде на спокойствие, да си поръчате чаша кафе и да си дадете ясна сметка, че вашето назначаване сериозно засяга нечии интереси. Това, за работата в екип и общите цели, може да го разказвате вечер на децата си, ако не искат да заспят. Горчивата истина обаче е, че никой не го е еня за подобни неща, а напротив – за съвсен други. Например – ясно е, че скоро директорът ще бъде издигнат и преместен в чужбина, двама–трима от бъдещите ви колеги вече тайно воюват помежду си за мястото му, а в този момент се появявате вие – компетентен, с опит и амбиции... няма начин да не ви посрещнат с разтворени обятия. Да не говорим пък какво се случва, ако някой научи, че заплата ви е по-висока от неговата. Освен това, има колеги, които са имали правото да решават относно определени неща (и за това им се е плащало допълнително), но сега вие поемате тези функции и... Причини колкото щеш. Може и да не попаднете на най-лошата възможна комбинация, но това е въпрос на късмет и няма как да го знаете предварително. Затова - колкото и да не ви се иска – трябва да приемете, че ще оперирате в силно враждебна среда и да поддържате това вярване, докато категорично не се убедите в противното. Подценяването на този момент ще ви струва много скъпо, но ще го осъзнаете в момент, когато вече нищо не може да се направи. Ето защо трябва да се мисли предварително.

По–старите мениджъри знаят за феномена „капан на шестия месец” (плюс-минус два). Това означава, че най-критичният период за оцеляването ви е между четвъртия и осмия месец от постъпването. Каква е причината за този „капан” и как трябва да се подготвим, за да не попаднем в него?
В първите четири месеца след постъпването вие ползвате кредит на доверие – все пак, човекът е нов, трябва му време да свикне. През този период вашите грешки ще бъдат прощавани, а никой няма да се опитва да ви атакува, поне открито – понеже ще изглежда, че работи срещу интересите на фирмата. Дори и да трупате „черни точки”, те ще бъдат отбелязвани някъде и извадени на показ едва след определено време. Донякъде това е аналог на „стоте дни на новото правителство”.

От друга страна, ако сте умен човек или поне следвате съветите на опитни хора (като мен например), след около осем месеца вие ще имате толкова здрави позиции във фирмата, че ще можете да се справите с всеки, проявил глупостта да ви атакува. Към този момент ще се върнем по-късно.
....Но ако просто разчитате на късмета си (или на разпространеното заблуждение, че „щом просто си гледате работата, всичко ще бъде наред”), нещо добро не ви очаква. В един момент просто ще ви пометат. При това не се учудвайте, че вашият пряк началник – директор или собственик – ще ви съветва именно това – просто да си гледате работата. Не вярвайте на подобни неща! Не забравяйте, че неговите и вашите интереси изобщо не съвпадат – той иска да има печалба, а дали за целта ще плаща висока заплата на Гошо или на Тошо – все тая. За вас обаче има разлика дали парите и кариерата ще получите вие или Тошо. Така, че кимайте, съгласявайте се, но изобщо не вземайте подобни съвети насериозно.

Тоест, когато изведнъж протекцията бъде свалена и вие се окажете сам срещу вълците, трябва вече да сте подготвен да се борите. Иначе, образно казано, от вас ще останат само кокалите.Какво може да бъде направено през тези четири месеца:

1. Професионална подготовка:

Опитайте се максимално бързо да се запознаете с естеството на работата си. Прочетете няколко пъти длъжностната си характеристика и се убедете, че точно разбирате всяко изискване в нея (и която е по-важно, че разбирането ви съпада с това на началника ви). Ако се окаже, че някъде съществуват обективни причини да не изпълните нещо, обсъдете го веднага с ръководителя си, в никакъв случай не го отлагайте. Някой може да се „сети” след време.

Изяснете точно обхвата на своите права и отговорности и особено – има ли места, където те се припокриват с тези на колегите. Опитайте се да изчистите подобни неща, доколкото е възможно – понеже ако нещо се обърка, най-вероятно ще обвинят най-новия член на екипа, т.е. – вас.

Никога не разчитайте на информация, получена само от един човек. Напълно възможно е той да ви заблуди – преднамерено или не. Дублирайте информацията, ползвайки повече източници.

Каквато и да е позицията ви, научете най-общите неща за фирмата. Най –общо казано, това означава – когато отидете на оперативка, не бива да има обсъждан въпрос, кой да не ви говори нищо. Може да не сте запознати в подробности, но трябва да имате поне обща представа.

Опитайте се да разширите знанията си с финансовата им подплатеност. Тоест, ако сте технически мениджър, не е достатъчно да знаете колко ток консумира дневно предприятието, а и - колко струва това. А ако сте оперативен мендижър например, абсолютно задължително е да знаете съставляващите на всяка компонента на себестойността и процентът и спрямо общата. Имайте предвид, че е ваше право да получите тази информация и ако ви откажат, това говори много лошо. Обърнете се към прекия си пъководител и обяснете, че не може да се опитвате да намалите себестойността, без да имате представа от структурата й. Имайте предвид, че известна слабост на икономистите е да крият подобна информация, за да изглеждат единствените информирани във фирмата.

Ако отговаряте на изискванията на позицията „само донякъде” - например, недостатъчно добро владеене на чужд език или ниска компютърна грамотност, опитайте се по най-бързия начин да оправите нещата. И ако е невъзможно това да стане за сметка на фирмата, не се скъпете да пожертвате лични средства за допълнителен курс – това е инвестиция във себе си, а обикновено точно те са най-печелившите.

2 коментара:

  1. В университета не ни учат какво движи живота, как да отсяваме полезната от безсмислената информация, за колко време е вярна една хипотеза и как да познаем, че една идея вече не е жива, независимо, че още говорят за нея. Не ни учат къде е пресечната точка между теорията и практиката и как сами да създаваме нови теории, докога може да се ползва миналия опит и кога той започва да ни пречи да възприемаме нови знания. И ако "крушката свети" с прекъсвания - с режим на тока, не виждаме онази част от нещата, които сме получили, когато сме били на тъмно.

    ОтговорИзтриване
  2. Въпроси: Как човек разбира, че е дошло време да атакува по-висока позиция? Как се измерва нивото на компетентност, която човек трябва да има, за да работи ефективно на позицията си? Каква е ролята на интуицията за взимане на решения? Как висшият мениджър взема управленски решения: как подбира времето и мястото за промените, които е решил да направи? Освен с конкуренцията, с какво друго трябва да се съобрази кандидатът за дадено работно място? Какви са психологическите характеристики на добрия кариерист?

    ОтговорИзтриване

За мен

Моята снимка
Смятам се за човек, който има какво да сподели с другите...Дали е така, преценете сами. За връзка с автора: timurcommandos@yahoo.com Едно мое интервю може да намерите на адрес: http://kadebg.com/timur-i-negovite-komandosi/