вторник, 27 септември 2011 г.

Сбогом, гринго!


Отляво бяха индианците; размахваха гневно копия и томахавки и заплашваха да обогатят колекциите си от скалпове. Отдясно стояха мълчаливо каубоите – стиснали карабините и решени веднъж завинаги да приключат с проблема.
А по средата, под палещите лъчи на слънцето, седеше на коня си шерифът Големия Бил и бършеше голата си изпотена глава. Той усещаше как минута след минута напрежението нараства и се чудеше какво да прави.

…Всичко започна ден преди това, почти банално – един от синовете на Черния вожд прегазил с кобилата си детето на някакъв каубой. Младият индианец успял да избяга, но белите застреляли коня му – и намерили на гривата закрепена бележка, с която му се позволявало да язди и по забранените улици на градчето. Била подписана от Малкия Бил, помощник на Големия.

Каубоите много се ядосали и запалили вигвама на Черния вожд (и той като сина си предвидливо бил избягал). После всички белокожи взели пушките, защото съда на Линч не познавал забавяне на делата. Индианците на свой ред също се въоръжили, понеже инстинктът им нашепвал, че почне ли се с вожда, едва ли ще свърши само с него.

„И то да беше вожд като хората – помисли си с горчивина Големият Бил – А то едно обикновено пиянде. Вари там огнена вода и я продава на безбожни цени на племето. Досега сто пъти трябваше да го тикна в затвора, но…”

Но! Освен че продаваше огнената вода, вождът понякога я даваше и на вересия на индианците си - например, преди избори. По някакво съвпадение точно след два месеца трябваше да бъде избран нов шериф и Големият Бил искаше да повтори мандата.
А индианците бяха много…

Шерифът отново се почеса по главата, което означаваше, че мисли с максималния си капацитет.

А на всичко отгоре – докато белите палели вигвама, дошла някаква репортерка от Източните щати и ги нарекла „пияна тълпа”. Това разтърсило суровите мъже до дъното на душите им и сега те искаха да линчуват и нея.

„Не си гледат там демокрацията в Източните щати, дето и мустангите им се смеят заради нея, ами тръгнали нас да учат…Сега и репортерките да ги мисля” – и отново се почеса по главата.

- Е, какво реши, Големи Бил ? – попита водачът на бялата тълпа – Ти си законът.

„Абе – аз съм, ама… - мислено въздъхна шерифът – Но ако не ме изберат, трябва да се върна пак да паса говедата… а не искам. Що не го гръмнаха този Черен вожд в навалицата – щях да симулирам някакво разследване, докато се успокоят – и всички щяха да са доволни. Ама на – нашите все чакат някой друг да им свърши работата. Големи почитатели на закона станаха, да им…”

- И друго, Големи Бил – ние плащаме данъци, купуваме си конете, а индианците после ни ги крадат. Докога?

– Вижте сега… не може така. Добре де, стъпкали го детето, стават инциденти понякога. Ето - миналата година Лудия Джон прегази с коня си едно момче – защо не протестирахте тогава?

– Понеже веднага го обесихме – обясни някой.

– Е, да де, обаче…не е цивилизовано така. Индианците са синове на тази земя и е нормално да им е през томахавките за нашите закони. Те си имат традиции и…

Отляво се чуха одобрителни гласове.

– Обаче аз всеки петък играя покер със съдията и ви обещавам, че виновникът ще бъде наказан. Ще изгние в оня затвор, който почваме да строим догодина… Успокойте се сега – важното е да ме изберете пак за шериф, а аз после си знам работата…

– Ти и досега беше законът – обади се водачът на бялата тълпа – но момчето умря. За какво ни е такъв закон?
– Е, вярно, но аз съм отскоро тук, а предишните шерифи… Може да се каже, че дори съм малко чужденец. Гринго.

Думите му предизвикаха смях и в двете тълпи и напрежението почна видимо да спада. Големият Бил въздъхна облекчено и смушка коня, за да се отдалечи, преди евентуално да се е почнало отново – не защото го беше страх от куршумите или стрелите, а – понеже много му се искаше да си остане шериф. Ако е възможно - завинаги.

Сбогом, гринго!

6 коментара:

  1. Ще ви дам и малко материал за размисъл:
    Случаят в Катуница не е прецедент. Преди тридесет години в Русе се случи нещо подобно.

    ...Група цигани отиват да обират апаrтамент през нощта. Опитват се да влязат през балкона.
    Младеж, случаен минувач, ги вижда. Започва да вика.
    Циганите го подгонват. Той вижда, че не може да избяга и се скрива под една лека кола. Циганите се събират около нея и го убиват. Впоследствие са преброени 14 удара с нож по тялото, три от тях - смъртоносни.
    Циганите са заловени още на следващия ден. Делото се гледа след по-малко от месец, като съдът е отцепен от милиционери, въоръжени с автомати. Наоколо няма нито един циганин, а само българи, които трябва да бъдат възпирани (това в абсолютно тоталитарна държава).
    Двамата, нанесли ударите, са осъдени на смърт. Останалите получават по-леки, но ефективни присъди. Два месеца по-късно убийците са екзекутирани.

    Вечерта след произнасянето на присъдата в местното поделение на строителни войски циганин публично прави изявлението: "Ей, каква работа стана - отидоха си добрите момчета. И то заради някакъв си българин..." (Единият от осъдените на смърт му е далечен братовчед). Аз бях очевидец на изказването.
    Циганинът бе спасен от линч само от незабавната намеса на караула, който го вкара в ареста. Сутринта, когато войниците почнаха да се събират пред ареста, него вече го нямаше. Така и не го видях повече.

    В никакъв случай не съм фен на тоталитаризма, но една държава и населението й трябва да имат самоуважение. Напомням - тогава нямаше мутри, корупция, политически боричкания и т.н., с които сега се опитват да обяснят ситуацията. Но ги имаше същите цигани - с изкривената им ценностна система, според която животът на нециганин не струва нищо. Впрочем, затова и Мешерето не разглежда дела за престъпления срещу българи и не може да бъде "сезирано" от тях. Но дори и тогава - при заплахата от екзекуция, циганите не се спираха да извършват тежки престъпления. Вярно, правеха го по-рядко.

    Все пак всеки може да сравни реакциите на двете власти - тогава и сега - и да разбере известната носталгия на хората по онова време. Сега често под "демократичност" се разбира "безхаберие", а за държавност изобщо не може и дума да става.
    А хората на практика са си същите...или поне така изглежда на пръв поглед.

    ОтговорИзтриване
  2. ... както и убийството на проф. Калоянов, Боби Райнов...

    ... както и превърналите се в ежедневие случаи на саморазправа, когато някой дори с перце закачи някой циганин, тръгнал да краде и заплашва с убийство мирни граждани...

    ... както и за многобройните случаи на дерибейства по селата, където цигани с брадви и ножове атакуват местните жители, ограбвайки и последните им спестявания -- случаи, за които никога няма да чуете нищо, понеже не са в София...

    ... и не на последно място, регистрирани и получаващи пенсии за инвалидност, както и нормални пенсии (издръжка, anyone?) цигани - безделници... редящи се за безплатна лекарска, медицинска и абсолютно всякакъв вид помощ... без изобщо да си мръднат пръста цял живот да направят нещо различно от това да крадат, да рушат сгради, за да извадят арматурното желязо от колоните...

    Надежда за промяна? Дори, когато деца биват поголовно и целенасочено бити, псувани и репресирани от органите на родното МеВеРе (http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=612932.msg19826071#msg19826071)... май едва ли има...

    ОтговорИзтриване
  3. Да, ама под шапките на каубоите нЕма никой. Светкавично забравят. И затова се опасявам, че никакво сбогом няма да има за грингото.

    Всъщност паметта им е толкова къса, че даже като излязат на протест забравят за какво протестират и го обръщат на "ама на тях що не им спирате тока като не плащат" и "трябва да им се спрат детските от третото дете нататък".

    А понякога си мисля, че като тръгват на протест не мислят нещо повече от "я да идем на площада малко да крякаме и да чупим, че трябва малко да се олабим - а скоро не е имало мач"

    ОтговорИзтриване
  4. Интересно, медиите твърдят, че протестите в цяла България почват мирно, а в ранната емисия на новините в 8 и в късната в 11, се застъпват твърденията за насаждане на етническа омраза. "Настроенията много лесно се разпространяват в социалната мрежа и интернет" е всеобщото обяснение на ситуацията, както и за бързата организация на хората. Аз обаче мисля, че това не е вярно. Логично питам А РОМИТЕ КАК РАЗБРАХА КАКВО СТАВА И КАК ТАКА БЪРЗО СЕ ОРГАНИЗИРАХА ? Нали протестът е мирен, не междуетнически?

    Би трябвало всички роми да са спокойни. Следователно преди новините, докато протеста се превръща от мирен в анти ромски, ромите развиха телепатия, осведомиха се от космоса за случващото се, свързаха се един с друг (по социалната мрежа призиви за организиране на ромите аз лично не видях) и накрая посрещнаха българските протестращи със "сопи, брадви и автомати". Та чак ги и заснеха :)

    Уважаеми мислещи и не мислещи граждани на Република България! Призовавам всички Ви да си извадите главите от задниците и или да почнете да мислите логично или да хващате по някой ром да ви учи на телепатия. Пък и така няма как да ви осъдят заради мислите ви...., нали няма писмена следа :)

    А дали наистина са телепати или някой ги е организирал, това е риторичен въпрос.

    Кой има интерес от това... този въпрос ще се изясни като видим рейтингите след изборите.

    И повече да не съм чула... прочела де, че протестите НЕ СА политизирани :)

    ОтговорИзтриване
  5. Политизирани са- съгласна съм с Веста Консулт. Затова и не ми се коментира нищо.

    ОтговорИзтриване
  6. Тълпата и "мнението й" са страшно нещо. Независимо от епохата, независимо от самооценката й

    ОтговорИзтриване

За мен

Моята снимка
Смятам се за човек, който има какво да сподели с другите...Дали е така, преценете сами. За връзка с автора: timurcommandos@yahoo.com Едно мое интервю може да намерите на адрес: http://kadebg.com/timur-i-negovite-komandosi/